Yhteiskunnallinen yritys -merkki Sininauha Oy:lle

Sininauha Oy:lle on myönnetty Yhteiskunnallinen yritys -merkin käyttöoikeus. Merkki on myönnetty osoituksena arvokkaasta työstä asunnottomien elinolojen parantamiseksi.

Sininauhasäätiö on toiminut pääkaupunkiseudulla 1950-luvulta lähtien ja tämän vuoden alusta Sininauha Oy on vastannut aiemmin Sininauhasäätiön hoitamasta palvelutoiminnasta eli käytännössä asumispalveluista ja asumisen tukipalveluista. Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Yhteiskunnallinen yritys -merkin voi saada yritys, joka on perustettu tuottamaan yhteiskunnallista hyvää ja joka käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen haasteen ratkaisemiseen.

Tärkeä merkin saamisen kannalta on myös liiketoiminnan yhteiskunnallisten vaikutusten osoittaminen ja toiminnan avoimuus. Yhteiskunnallinen yritys -merkki auttaa tunnistamaan nämä yritykset luotettavasti eli nämä yritykset tekevät hyvää ja jakavat hyvää.

Asunnottomuus, syrjäytyminen, yksinäisyys sekä päihde- ja mielenterveysongelmat eivät ole helpottumassa.

- Päinvastoin yhteiskunnan haasteet monimutkaistuvat. On kestävämpää auttaa syrjäytynyttä saamaan kiinni elämästä kuin kääntää hänelle selkä, sanoo Sininauha Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Karvonen.

Sininauhassa Oy:ssä uskotaan, että oli elämäntarina mikä tahansa, toivoa on aina.

- Uskomme uusiin mahdollisuuksiin ja yhdessä tekemiseen. Jokaisella meistä on unelmia, me autamme toteuttamaan niitä. Ensimmäinen askel on oma koti. Arki voi alkuun olla raskasta, mutta pala kerrallaan elämä saadaan tukevammalle pohjalle. Se on osoitus sitoutuneen henkilökunnan ammattitaidosta ja herkkyydestä kohdata jokainen apua tarvitseva yksilönä, Karvonen arvioi.

– Yhteiskunnalliset yritykset osoittavat, että yrityksillä on kykyä ratkoa aikamme pieniä ja suuria ongelmia. Asunnottomuus on yksi suomalaisen yhteiskunnan ongelmista. Asunnottomuuden vähentäminen ja poistaminen on yhteiskunnalle taloudellisesti kannattavaa, sillä asunnon saamisen myötä sairaala- ja muut laitosjaksot vähenevät sekä muut välilliset kustannukset pienenevät, kertoo Brand Manager Niina Ollikka Suomalaisen Työn Liitosta.